ورود و عضویت
0
سبد خرید شما خالی است

سرگذشت پیکس هاوک Pixhawk – قسمت دوم

The story of Pixhawk - part two
قسمت دوم سرگذشت پیکس هاوک Pixhawk

در قسمت اول سرگذشت پیکس هاوک Pixhawk را بررسی کردیم. در اینجا ادامه مقاله را تقدیمتان می کنیم.

رمز موفقیت، ایجاد یک اکوسیستم متن باز بود

لورنز با ایجاد یک جامعه متن‌باز، به افراد توانمند کمک کرد تا با مشارکت همدیگر محصولی استاندارد‌ و قابل‌استفاده مجدد طراحی کنند. با تلاش جمعی، توانمندی و قدرت توسعه این مجموعه از هر شرکت مجهز و بزرگ دیگری بیشتر شد. با وجود تمرکز اعضای مختلف بر نتایج و حوزه‌های گوناگون، بهترین حالت فعالیت جامعه توسعه‌دهندگان به صورت یک اکوسیستم بود. تحقق این موضوع نیازمند اصول استاندارد و رویه های مشخص بود. دلیل انتخاب مجوز متن‌باز مجاز( Permissive Open Source ) همین بود. با این مجوز همه افراد مجاز به ارتقا و استفاده مجدد از این تکنولوژی هستند. این شرایط برای پروژه های دانشگاهی و تجاری فرصت خوبی است تا آزادانه و با خیال راحت به نوآوری بپردازند.


استفاده از فلایت Px4

تدوین روتین‌ها و استاندارد‌های مشخص کاری

لورنز و همکاران او دائما زمان زیادی را برای سالم و تمیز نگه داشتن کدهای هسته برنامه صرف می کردند. بنابراین روتین بسیار شفافی برای عیب یابی،‌ آزمایش و تایید تغییرات ایجاد شده طراحی کردند. برای ایجاد هر تغییر در کد، تغییرات بایستی حداقل توسط دو نفر دیگر تایید شده و در تست پرواز خودکار مورد تایید قرار بگیرد. سپس تغییرات در کد اعمال می شود. کل پشته و کدهای کنترل پرواز ماهانه به طور متوسط ۱۰۰۰ بار مورد تست پرواز قرار می گیرند. کمتر شرکتی در زمینه فلایت کنترلر های خصوصی (متن بسته) توانایی چنین حجمی از تست را دارد.


قسمتی از کد پیکس هاوک

مزیت پیکس هاوک

بازار پهپاد به سرعت در حال رشد و گسترش است. شرکت‌های پهپادی همواره در تلاشند تا طبق نیازهای جدید مشتریان، ویژگی‌های جدیدی مانند موقعیت‌یابی تصویری را به سیستم اضافه کنند. همزمان با این تغییرات،‌ باید فلایت‌کنترلر را هم توسعه دهند. این کار بسیار سنگینی است ولی متن باز بودن فلایت کنترلر، روند کار را ساده و سریع می کند. شرکت‌های پهپادی به جای این که کل فرآیند کار را انجام بدهند، از یک پلتفرم متن‌باز مثل PX4 استفاده می‌کنند و ویژگی‌های مورد نیاز کاربر را روی آن اضافه می‌کنند.

سخت افزار پیکس هاوک

۲۰۱۴ – تاسیس درون کد Dronecode برای تضمین متن باز ماندن پروژه

Dronecode بدین منظور ایجاد شد که کلیه نرم‌افزارهای ساخته‌شده در محیط متن‌باز،‌ به همین شکل و غیر تبعیض‌آمیز باقی بمانند. همچنین ایجاد یک اکوسیستم پایدار برای اجزای مهم پهپاد و تشکیل یک جامعه مشارکتی از توسعه‌دهندگان، کاربران نهایی و فروشندگان هدف دیگری از ایجاد Dronecode‌ است. امروزه Dronecode یک سازمان غیرانتفاعی و متعلق به بنیاد Linux است. این بنیاد در میان فروشندگان بی طرف بوده و یک زیرساخت حاکمیتی در فضای متن باز ایجاد می کند. همچنین از طریق ایجاد و اداره استانداردهای باز موجب مشارکت شرکت‌ها در اکوسیستم شده و با خلق فرصت‌های جدید و کاهش هزینه‌ها به PX4‌ و سایر پروژه‌های متن‌باز پهپادی خدمات ارائه می‌کند.


بنیاد Dronecode

تکامل جامعه کاربران PX4

جامعه کاربران PX4 امروزه به بیش از ۹۶۰۰ نفر کاربر و بیش از ۶۰۰ نفر مشارکت کننده رسیده است. این افراد در کنار هم تا سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۱/۵ میلیون خط کد به پروژه افزوده اند. با این حال حفظ کار در مقیاس صنعتی آسان نیست. کاربران PX4‌ به طور فزاینده ای انتظار دارند تا قابلیت اطمینان، سطح کیفی و تجربه کاربری بهتری را شاهد باشند. همچنین فعالیت جامعه کاربران این محصول دیگر مانند سابق آکادمیک و از روی علاقه فردی نیست چون بخشی از توسعه دهندگان به نوعی از PX4 در محصولات خود استفاده می‌کنند. بیشتر افرادی که در توسعه PX4‌ مشارکت دارند،‌ در حوزه کاری و محدوده مورد علاقه خود متمرکز می شوند. این موجب خالی ماندن برخی قسمت ها در توسعه کلی پلتفرم می‌شود.


۲۰۱۷ – تاسیس آتریون Auterion برای تداوم توسعه پروژه

لورنز شرکت آتریون را در کنار کوین سارتوری(Kevin Sartori) تاسیس کرد تا بتواند در بلند مدت چشم‌انداز مد‌نظر خود را محقق کرده و مورد ارزیابی قرار دهد. شرکتی که متعهد به حفظ اکوسیستم متن‌باز ایجاد شده و مدیریت شبکه توزیع است تا شرکت های دیگر بتوانند در محصولات و خدماتشان از آن استفاده کنند.


۲۰۲۰ – دومین گام بزرگ پس از Pixhawk

اسکای نود Skynode بزرگ‌ترین قدم رو‌به‌جلوی این تیم در فناوری پهپادی پس از تحول این صنعت به دست پیکس هاوک محسوب می‌شود. آتریون همه مدل های بدنه را پشتیبانی کرده و راه حلی سریع برای همه پهپادهاست. با استفاده از Skynode انواع مختلفی از ماموریت و بار (payload) از طریق SDK قابل کنترل بوده و عملیات پردازشی و برنامه‌های پیچیده‌تری در سیستم داخلی پرنده قابل اجرا است. اتصال ابری LTE استریم ویدئویی آنلاین را امکانپذیر می کند. ترکیب بخش‌های فلایت‌کنترلر، کامپیوتر ماموریت(Mission computer) و بخش اتصالات و پیشرفت‌ها و بهینه‌سازی‌های دیگر از تغییرات صورت گرفته در ساخت Skynode هستند.


فلایت کنترلر Skynode

در مقالات بعد مطالبی از سایر فلایت کنترلر های متن باز تقدیمتان می کنیم. صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید و نظرات ارزشمندتان را برای ما ارسال کنید. از سایر مقالات مجله سایت نیز دیدن فرمایید.

[/et_pb_text][/et_pb_column] [/et_pb_row] [/et_pb_section]

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
Click outside to hide the compare bar
Compare